• آنژیوگرافی رگ‌های کرونر چه خطراتی دارد؟
    • آنژیوگرافی رگ‌های کرونر یک آزمایش پزشکی کاملاً رایج است و به ندرت ممکن است مشکلات جدی به دنبال داشته باشد. با این حال، عوارضی که ممکن است این عمل داشته باشد عبارت است از:

خونریزی، عفونت و درد در بریدگی محل وارد کردن کاتتر
      آسیب دیدگی رگ‌های خونی. به ندرت ممکن است هنگام هدایت کردن کاتتر در داخل سرخرگ، یک خراش یا سوراخ به وسیله کاتتر در رگ خونی ایجاد شود.
      بروز واکنش حساسیت به رنگی که برای آزمایش مورد استفاده قرار گرفته است.
      سایر عوارض ناشی از آنژیوگرافی که از شیوع کمتری برخوردار است، عبارت است از:

بروز آریتمی (ضربان قلب نامنظم). این ضربان نامنظم قلب غالباً به خودی خود رفع می‌شود. اما اگر مدت زیادی باقی بماند ممکن است پزشک شما نسبت به درمان آن اقدام کند.
      آسیب دیدگی کلیه‌ها در اثر رنگی که در زمان آزمایش مورد استفاده قرار گرفته است.
      تشکیل لخته‌های خونی که می‌تواند باعث سکته مغزی، حمله قلبی یا دیگر مشکلات جدی شود.
      افت فشار خون
      تجمع خون یا مایعات در کیسه احاطه کننده دور قلب. این مایعات می‌تواند مانع از ضربان صحیح و منظم قلب شود.

• فرآیند آنژیوگرافی سرخرگ‌های کرونر
    • در هنگام انجام آنژیوگرافی رگ‌های کرونر، شما در حالت خوابیده به پشت و هوشیار خواهید بود. به طوری که بتوانید از دستورات پزشک در زمان انجام عمل، پیروی کنید. برای کمک به آرامش و تسکین درد، به شما داروهای مسکن داده می‌شود. این داروها ممکن است برای شما خواب آور باشد.

پزشک شما ابتدا ناحیه‌ بازو، کشاله ران (قسمت بالای ران پا) یا گردن، که از آنجا کاتتر به داخل رگ خونی وارد می‌شود را بی حس می‌سازد. سپس با استفاده از یک سوزن، سوراخ کوچکی در محل رگ خونی ایجاد می‌کند. کاتتر از طریق همین سوراخ وارد رگ خونی می‌شود.

در مرحله بعد، پزشک کاتتر را از طریق همین رگ خونی به داخل سرخرگ‌های کرونر هدایت می‌کند. همزمان با حرکت کاتتر به سمت قلب، فیلم مخصوص اشعه ایکس موقعیت آن را نشان می‌دهد. پزشک شما با دیدن این فیلم می‌فهمد که نوک کاتتر را دقیقاً در کدام قسمت قرار دهد.

وقتی که کاتتر به طور صحیح در جایگاه مورد نظر قرار گرفت، پزشک یک نوع رنگ مخصوص را به داخل لوله کاتتر تزریق می‌کند. این رنگ به درون سرخرگ‌های کرونر شما جریان پیدا می‌کند و این رگ‌ها را در تصویر اشعه ایکس قابل مشاهده می‌سازد. این تصویر اشعه ایکس را آنژیوگرام می‌نامند.

وقتی که انجام عمل توسط پزشک به اتمام رسید، پزشک کاتتر را از بدن شما خارج می‌کند. سپس بریدگی ایجاد شده در رگ خونی شما بسته شده و بانداژ می‌شود.

ممکن است یک کیسه کوچک شن یا نوع دیگری از وزنه برای فشار وارد کردن به محل بریدگی بر روی بانداژ قرار داده شود. این فشار به جلوگیری از خونریزی این رگ کمک می‌کند.

• آنژیوگرافی سرخرگ‌های کرونر برای چه کسانی لازم است؟
    • اگر نشانه‌ها و علائم بیماری‌های سرخرگ‌های کرونری در شما دیده شود، ممکن است پزشک شما آنژیوگرافی سرخرگ‌های کرونر را برایتان تجویز کند. نشانه‌ها و علائم این بیماری عبارت است از:

آنژین صدري. به احساس درد یا فشار بدون دلیل در ناحیه قفسه سینه، آنژین گفته می‌شود. این درد ممکن است در شانه‌ها، بازوها، گردن، فک یا کمر نیز احساس شود. حتی ممکن است درد ناشی از آنژین شبیه به ناراحتی‌های ناشی از سوء هاضمه باشد.
      ایست ناگهانی قلب. حالتی است که ضربان قلب به طور ناگهانی و غیر منتظره متوقف می‌شود.
      نتایج غیر طبیعی حاصل از آزمایش‌هایی از قبیل نوار قلب، تست ورزش یا سایر آزمایش‌ها